Chrome Baby, Chrome…
The Leica Looks
Chrome? Leica Looks? What is this all about?
The Leica Looks are JPG presets that are only available for the Leica Q3, Q3 43 and SL3 cameras, as well as for the Leica LUX App. They only work in-camera and unfortunately there is currently no implementation for Lightroom. So, you can’t use them with RAW data. With the new look, there are now seven of them, four for colour and three for black and white. I’m not going to deal with the latter – called Sepia, Blue and Selenium – as I don’t really know what to do with them. They simply don’t suit my taste for black and white images.
Of the previous colour looks, I found Contemporary quite beautiful and useful, with certain limitations, Classic too. However, this one is quite harsh and is more reminiscent of old films. Additionally, you also have to be very careful not to blow out white areas. I couldn’t really do anything with Eternal because it’s really intense – very colour-saturated and very rich in contrast. It’s all too much for me…
At this point, I would also like to mention that the images look slightly different on the cameras and the smartphone app – at least with my iPhone. In my opinion, the effect in the app is somewhat more emphasised.
Nevertheless, I find the approach very exciting, and it also promises to be expanded in the future, as the looks are transferred to the cameras via the Leica FOTOS App. And now it’s here, a new Leica Look.
Chrome
In October, Leica introduced the Leica Q3 43, but the launch of the new Leica Look almost went unnoticed. Fortunately, we were on holiday in South Tyrol from mid-October. There I was able to try out the new Chrome Look with my Q3 as well ass with the Leica LUX App on my iPhone – and all in the midst of an Indian summer, so to speak.
The name Chrome really says it all. The look is somewhat reminiscent of the one or other slide film of days gone by. Digital photographers will also discover certain similarities to Fujifilm’s ‘Classic Chrome’ film simulation – for the same reason, of course. It is not a dramatic effect, but rather a reserved one. The colours are somewhat muted and subdued, and they tend to blend into a chrome tone – which, of course, is intensified in bluish and greyish shades.
And it’s a bit like the old Kodachrome films that were so vibrant in bright light. This look works incredibly well in the wonderful autumn light of the mountains – and especially with the fine grey of the Dolomite rocks…
… as well as with the very special and calm moments in life!
However, the look also works in less favourable light and even in fog. The colours just look a little more restrained and classic, but very nice for my taste. For me, this look is a very welcome preset for the Q3 – especially if you want to send pictures online quickly, the results are very appealing.
But I don’t want to over-text you here today. Just make your own judgement. What follows is a series of examples from the last two weeks…
That’s is, greetings from the Dolomites…
There is always light somewhere – go out and shoot!
Sehr feine Abstufungen, leicht reduzierter Kontrast. Was mir auffällt: die Farbe ROT eher dezent (oder war bei den Aufnahmen eventuell wenig rot im Spiel, zB Rucksack?). Für mich also eher der Loook guter Negativ-Filme mit all deren Vorteilen. Passt natürlich auch sehr gut zur Jahreszeit.
In der Frühzeit der digitalen Fotografie (Anfang der 2000er) kannte ich mal ein junge Fotografin (Folkwang), die sich ihre eigene Farbpalette zusammengestellt hatt mit einer leicht hellgrünen Tendenz. Sie machte damit überwiegend Street- und Sozialfotografie im innerstädtischen Bereich. Sie schuf sich damit sozusagen ein Markenzeichen. Damals fotografierten eigentlich alle NUR JPG, und für Landschaft wäre das wohl kaum geeignet gewesen.
Hallo Christian,
ich habe mir gerade an zwei anderen Beispielen das mit dem Rot nochmal angesehen. Es wird eigentlich wenig bis gar nicht stark unterdrückt, es erscheint nur manchmal etwas “heller”. Das liegt aber eher an der flachen Gradationskurve und den etwas geringeren Kontrasten… alles wirkt etwas flacher. Es war wirklich wenig Rot in den Bildern. Die Blätter/Nadeln wie auch der Rucksack sind wirklich eher Orange. Auffallend sind wirklich Blau und Grün und eben auch Grautöne…
VG Peter
Hallo Peter, eine wunderbare Landschaft und die Farben gefallen mir ausgezeichnet. Der Look Chrom von Leica scheint Chlassic Chrome von Fujifilm zu ähneln. CC auch eine meiner bevorzugten Filmsimulationen.
VG Jens
Moin Jens,
ja, ist schon durchaus sehr ähnlich zu CC, was auch auch klar ist. Da ich keine Fujifilm mehr habe, kann ich aber leider nicht die Unterschiede mal darstellen…
VG Peter
Danke für die tollen Beispiele. Mag den Look gerne!
Danke fürs Lesen und für den Kommentar!
VG Peter
Danke für deinen Bericht und die Bilder, so ein Mist, jetzt ist es soweit: jetzt will ich auch eine Leica, eine Q3-43. War direkt mal in Wetzlar im Store. Ich muss noch warten aber es wird sich wohl nicht aufhalten lassen.. 😉
Hallo Rainer,
falls Du Dich darauf freust, freut es mich auch. Aber ich will nicht dafür verantwortlich sein, falls jetzt ein Loch in Deinem Geldbeutel ist 😉
Falls es Dir hilft, Dich dagegen zu entscheiden: Eine Reihe der Bilder sind mit dem iPhone gemacht. Gerät und App sind zusammen auf jeden Fall billiger…
VG Peter
P.S. Aber falls nicht, viel Freude damit…